dinsdag 19 januari 2016

Nichtendag

Sinds enige tijd kent onze familie de traditie van de nichtendag. Het concept is even simpel als prettig: je beleeft samen met een paar nichten een leuke dag. Nu kan je je daar allerlei rare voorstellingen bij maken, doch, dit is niet per sé nodig. Omdat ik deze blog politiek correct wil houden, zal ik ook geen foute grapjes maken over handtassen en darkrooms.

Hoewel het concept simpel is, zijn er toch enkele aspecten die op die dag niet mogen ontbreken. Voor de volledigheid, hieronder een overzicht:
- Enkele nichten, in de ruimste zin van het woord. (Neven mogen bijvoorbeeld ook.)
- Een plan.
- Een oma om de nichten te entertainen.
- Een opa die er het zijne van denkt. En af en toe een dutje doet.
- Thee, koffie en patékes.(Wat kan leiden tot verwarrende situaties waarin de Russische schoonzus denkt dat ze wildpaté moet voorzien voor bij de koffie.)
- Avondeten om tevergeefs bij die patékes in de reeds overvolle magen te proppen.

Het plan was deze keer: Porselein versieren, de nieuwe hype in pinterestland. Dit vergt wel wat voorbereiding, zoals het voorzien van porseleinstiften (die ik bij Ava kocht) en het porselein zelf. Dat laatste kocht ik in de kringwinkel, waar het aanbod witte tassen en borden meer dan groot genoeg is. De dame achter de kassa moet gedacht hebben dat ik net een echtelijke ruzie achter de rug had, waarbij ons eigen servies gesneuveld was. Ik ging buiten met een 30-tal tassen en kommetjes en een 10-tal borden. (Een een poppenbedje voor De Kabouter, sneeuwlaarzen voor De Ridder. Consuminderen begint in de Kringwinkel, nietwaar?). Porselein genoeg voor heel de familie!

Als volleerde kalkeerders/overtekenaars/plagieerders tekenden we de ideeën van op de pinterestfoto's over op onze tassen en borden. En we voelden ons alweer creatieve genieën! Tussendoor aten we patékes, dronken we koffie en bekeken we oma's borrelglaasjes met schunnige foto's op (don't ask!).

Ondertussen doken ook enkele tantes en nonkels op. Tijd voor het avondeten. Ik maakte een lasagne van pompoen en spinazie, een typische pinterestklassieker. (Wat zou mijn leven eigenlijk voorstellen zonder Pinterest?). Omdat er wat meer volk aanwezig was dan voorzien, bestelden we wat extra pizza's. Pizza en lasagne samen op 1 bord? This must be heaven!

Toen ik thuiskwam merkte ik dat ik helemaal geen plaats had om die nieuwe lading borden en tassen op te bergen. Een echtelijke ruzie dringt zich op om plaats te maken in de kasten.

En en?? Zitten jullie al met Porselein van Yasmine in jullie hoofd na het lezen van deze post? Nee? Nu wel! Graag gedaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten